dilluns, 16 d’octubre del 2017

El respecte

        
    3ª Setmana d'Octubre: EL RESPECTE


Què és el respecte : el respecte és saber tractar amb correcció les persones, els animals i/o les coses.


DILLUNS:

Respecte i tolerància. (3:07)






            
DIMARTS:

ABUSAR DE L’INDEFENS

Una vegada una persona gran estava "fardant" davant d'uns amics de què havia enganyat un home invident, quan li havia comprat uns números del sorteig de l'ONCE. La persona invident va confondre unes monedes, i el comprador va marxar amb més diners dels que li corresponien. El més greu és que aquest, quan ho explicava, ho feia com si es tractés d'una gran gesta. Un dels qui escoltaven la seva història li va dir que davant d'ell no tornés a explicar coses semblants, que no es pensés que una persona és més persona quan se sap aprofitar dels indefensos, i que d'això no hauria de "fardar", sinó que n'hauria de tenir vergonya.
Tots, alguna o altra vegada, podem aprofitar-nos d'algunes situacions amb persones més febles i més indefenses que nosaltres. Però no és just que ho fem. Serem més persones si som capaços de mirar més enllà del nostre propi interès i de la utilitat que podem treure dels altres, i si ens preocupa tenir molt en compte el respecte i la dignitat que ens mereixen les altres persones, sigui qui sigui. És fàcil aprofitar-se d'altres, és temptador utilitzar-los per benefici propi. No és tan fàcil, a vegades, respectar la seva dignitat, per sobre de tot.

(Pep Alamán)




DIMECRES:

Benvinguts - Txarango





DIJOUS:

DEIXAR PARLAR!

Havien de fer un treball en parelles, tal com el professor els havia dit, i tenien una hora de classe per començar a fer-lo. A un noi una mica tímid li va tocar amb un altre una mica xerraire. Aquest últim va estar més de trenta minuts seguits sense deixar de parlar el seu company, tot fent-li preguntes i explicant-li com podien fer el treball, però sense permetre que l’altre intervingués. Aquest ja ni intentava parlar; la seva timidesa i la xerrameca del seu amic podien més que ell; es limitava a anar escrivint el que serien les seves aportacions al treball. Al cap de mitja hora, el noi “xerraire”, cansat que l’altre no parlés, va cridar el mestre i se li va queixar, dient que l’altre no deia res, que no proposava res, que era un mort, que no es podia treballar amb ell... i altres coses per l’estil. Tot això en veu alta, de forma que una bona part de la classe va sentir-ho. El mestre va esperar que callés i aleshores va intervenir ell: “D’acord que a ell li costa parlar, perquè és una mica tímid, però... ¿ja has vist el que ha escrit? ¿L’has deixat parlar en algun moment? ¿T’adones que tu no pares de parlar, que no escoltes, i que és molt difícil treballar amb tu, perquè et vols imposar sempre? I a sobre, parles malament d’ell ben fort, perquè tothom ho escolti...”
Tots tenim defectes. El món no és perfecte, i ningú de nosaltres tampoc no ho és. . És cert que hem de valorar les coses i donar la nostra opinió. Però hem de procurar que les opinions siguin constructives, sempre amb la voluntat que l’altre millori, i salvant la imatge de la persona, i amb el respecte que es mereix. Normalment no ens agrada que ens critiquin, i molt menys si ho fan per deixar-nos a l’altura de les sabates. Una crítica feta amb respecte, ajuda que la persona millori. Però una crítica sense respecte, només serveix per fer mal.

DIVENDRES:

Cançó "Sóc així" del Club Súper 3.